Tartalomstratégia – oké, kell persze, de minek is?

Tartalomstratégia – oké, kell persze, de minek is?

A tervezés az emberi mivoltunk egyik legfőbb feladata. Az állatoktól a gondolati, érzelmi sokféleségünk különböztet meg minket, ami akarva-akaratlanul is magával hozza azt, hogy igyekszünk rendszerben látni a világot, az életünket, mi magunkat is. Talán az őskorban élő elődeink még szimplán csak az ösztöneikre hallgattak, amikor a túlélést szem előtt tartva elmentek élelemre vadászni. Később viszont, ahogy teltek az évtizedek, évszázadok, egyre inkább tudatosult bennünk, hogy gondolkodó lények vagyunk, és elkezdtük tudatosan csinálni a kis dolgainkat. 

Nem céltalanul bolyongó vándor vagy 

A “csinálom valahogy, ahogy tudom” és az “így csinálom, mert tudom, hogy ez a célravezető” közötti utat minden vállalkozó végigjárja. Egyszerűen azért, mert a tapasztalás szüli a tudatosságot. Ha nem az a célod, hogy egy lenyomat legyél a sok közül, akkor neked is le kell térned a nagy többség által járt, alaposan kitaposott útról, hogy megtaláld a te kis egyszemélyes ösvényedet, ahol még a madár sem járt előtted. Ott nincs kit követned, nincs, aki megmondja, mit hogyan csinálj, hogy az jó legyen. 

Mi mást tehetnél, minthogy a megérzéseidre hallgatsz, és ösztönösen csinálod a dolgodat. Ez a te kis saját világod, ahol az “életben maradásért” fel kell fedezned, mi a jó és mi a kevésbé jó. Idővel persze egyre magabiztosabb leszel, mert a tapasztalás tudást ad neked. Ha nem csak céltalan sétálásra indulsz, hanem pontosan tudod, hogy hova szeretnél eljutni, akkor ez csak úgy lehetséges, hogy tervet készítesz.  

A tervezés az elmédben zajlik 

Először is kigondolod, hogy hova szeretnél eljutni – ez nyilván nagyon fontos, elvégre, ha nincs úticélod, akkor honnan fogod tudni, hogy egyáltalán merre indulj? Gondolj erre úgy, mintha a nyaralásodat terveznéd. Vedd sorra, hogy egyáltalán milyen helyek jöhetnek szóba? Mit szeretnél csinálni? Várost nézni? Pihenni? Hegyet mászni?  

Ha megvan a célállomás, akkor elkezdhetsz gondolkodni azon, hogyan fogsz eljutni oda. Autóval? Vonattal? Repülővel? Nyilván az a célod, hogy minél kényelmesebben, egyszerűbben érj oda. Talán minél előbb túl akarsz lenni rajta, de hidd el, neked is jobb, ha maga az utazás is egy jó élmény. Érdemes hát ezt szem előtt tartva döntened arról, hogy milyen alternatívát választasz. 

Ez most egy egyszemélyes utazás, ezért neked kell a volán mögé ülnöd. A térképek, amiket előtted készítettek, csak homályos útmutatást adhatnak neked. Felhasználhatod ugyan őket, de nagyrészt saját magadra vagy utalva. Amikor útelágazáshoz érsz, neked kell döntened, merre menj tovább. Előfordulhat, hogy zsákutcába futsz, hogy lassabban haladsz, hogy megállsz, hogy pihensz egy kicsit. A lényeg, hogy mindig az úticélod lebegjen a szemed előtt, hogy mindig legyen egy terved, ami segít, hogy végül eljuthass oda, ahova szeretnél. 

Az utadon legfeljebb csak elképzeléseid, megérzéseid lehetnek azzal kapcsolatban, hogyan érj célba. Ahogy egyre többet tapasztalsz a járatlan ösvényeden, a kigondolt terved úgy fog változni, ugyanis folyamatosan felül fogod írni. Rá fogsz jönni ugyanis, hogy amit jónak gondoltál, az mégse az, esetleg találsz egy jobb megoldást. Időközben lesznek újabb ötleteid, amiket kombinálsz majd a régiekkel, de lesznek olyanok is, amiket elvetsz. Jó esetben megszereted ezt a “játékot”, és profi leszel a zsonglőrködésben.  

“Szóval akkor mi az a tartalomstratégia? És miért is kell az nekem?” 

A stratégiád lényegében nem mást, mint a terveid összessége. Egy nagy egész, ami apró lépésekből áll. Gondolj mondjuk a Trónok Harcából jól ismert hosszú éjszakára, az élők és holtak csatájára. Mit tettél volna, ha te vagy az élők vezére? Valószínűleg nem ültél volna karba tett kézzel, hanem elkezded kigondolni, hogy kik fogják védeni a várat, hogy milyen fegyvereket fogsz használni, hogy mikor fogsz támadni, hogy mi lesz a B terved, ha vesztésre állsz majd. Ha valaki megkérdezi tőled, hogyan aratsz győzelmet, akkor mesélsz a terveidről, és az egyes döntéseid mögötti logikát is elmondod – vagyis ismerteted a stratégiádat.

A tartalomstratégia tekintetében azt kell végig gondolnod, hogy…  

  • Mi a célod a vállalkozásoddal? Mi a küldetésed, az értékesítés felett álló, magasabb rendű célod? Milyen egyéni jellemzőid vannak? Milyen értékeket képviselsz? 
  • Kik alkotják a célközönségedet? Milyen problémáik, vágyaik vannak? Mit szeretnének elkerülni? Mit szeretnének elérni? Milyen a személyiségük? Mi az értékrendjük? Mi kelt bennük pozitív, negatív érzéseket?  
  • Milyen online felületeken vannak jelen? Milyen gyakran vannak jelen? Mennyire aktívak az online térben? Milyen tartalmakat olvasnak szívesen? Milyen tartalmakat olvasását kerülik? (Pl. utálják az arcbatolós hirdetéseket)
  • Kik a konkurenseid? Ők milyen felületen kommunikálnak? Mennyire aktívak? 
  • Mi jellemzi a piacot? Milyen változásokhoz kell alkalmazkodnod? (Pl. koronavírus) Mit kell esetleg változtatnod ez miatt a tartalomalkotásban? 
  • Hogyan tudod megszerezni a fontos információkat? Hol tudod elérni a célközönségedet? Hogy tudod felvenni velük a kapcsolatot? (Pl. interjú, kérdőív stb.)
  • Hogyan tudsz segíteni a célközönségednek a céljukhoz vezető úton? Hogyan tudod megoldani a problémájukat? 
  • Mik a terméked, szolgáltatásod legfőbb jellemzői? Mik az egyedi ismertetőjegyek, amik versenyelőnyt jelentenek? 
  • Milyen kisebb céljaid vannak? (Pl. 5 éves, 1 éves vagy épp havi bontásban) Ezeket hogyan akarod elérni? Milyen alternatíváid vannak? A konkurenseid miért sikeresek, miért sikertelenek? 
  • Mik azok a módszerek, amiket te is szívesen alkalmaznál? Mik azok, amiket nem akarsz alkalmazni? Miért? (Pl. nem érzed etikusnak)
  • Miben vagy jobb, mint a konkurensed? Miben érdemes fejlődnöd? Milyen módon érdemes tanulnod? 

A tartalomstratégiád kialakítása lényegében nem más, mint tervek létrehozása annak érdekében, hogy letisztázd, mi a célod egy adott időtávra, hogy kitaláld, ezt hogyan fogod elérni, illetve hogy elemezz minden olyan körülményt, személyt, hatást, ami befolyásolhatja a sikeredet.

Ezt a legjobban úgy tudod megtenni, ha kérdéseket teszel fel. Igazából egészen addig van értelme kérdezni, amíg tényleg mindent megválaszolsz saját magaddal, a vállalkozásoddal, a célközönségeddel, a piaccal, a konkurenseiddel kapcsolatban. A tartalomstratégia létrehozásához tervező segédleteket is találsz nálam, de ha egyedül nem akarsz nekiállni, esetleg már nekiálltál, de jól jönne egy kis segítség, akkor keress meg:

Ha szeretnél többet tudni az értékadó kommunikációról és kíváncsi vagy a bennfenntes posztjaimra is, amiket nem mindenkivel osztok meg, akkor csatlakozz a SZÖVEGMŰHELY KULISSZATITKOK csoportomhoz. Egy percet sem akarsz foglalkozni az írással, inkább rám bíznád ezt a feladatot? Akkor irány a POSTALÁDA, ahova máris be tudod dobni az árajánlatkérős leveledet!


Related Posts

A marketing és a tartalomstratégia kapcsolódása

A marketing és a tartalomstratégia kapcsolódása

Ha napirendre kerül a szövegírás, akkor nem feledkezhetsz meg a tartalomstratégiád felépítéséről sem. Persze mondhatod, hogy minek az?, de ha nincs tudatosság az online kommunikációd mögött, akkor hidd el, érződni fog rajta és végeredményben amatőr hatást kelt (akkor is, ha egyébként profi vállalkozás van mögötte). […]

Téged is várlak a Szövegműhely kulisszatitkok csoportomban!

Téged is várlak a Szövegműhely kulisszatitkok csoportomban!

Már régóta érlelődött bennem a csoport gondolata és nagyon örülök, hogy a projekt végre a megvalósítás szakaszához ért. Azt szeretném, hogy egy jó hangulatú csapat alakuljon ki kreatív gondolkodású, célfókuszált, fiatal vállalkozókból, akik nap, mint nap tesznek azért, hogy a munkájukban sikeresek és elismertek legyenek. […]



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük