A marketing és a tartalomstratégia kapcsolódása

A marketing és a tartalomstratégia kapcsolódása

Ha napirendre kerül a szövegírás, akkor nem feledkezhetsz meg a tartalomstratégiád felépítéséről sem. Persze mondhatod, hogy minek az?, de ha nincs tudatosság az online kommunikációd mögött, akkor hidd el, érződni fog rajta és végeredményben amatőr hatást kelt (akkor is, ha egyébként profi vállalkozás van mögötte). A stratégiaalkotás az online jelenléted alapja, ami egyfajta láthatatlan iránytűként szolgál. Nem először és nem is utoljára írok erről a témáról, ugyanis nagyon-nagyon-nagyon sokat lehet beszélni róla. Ezúttal arról lesz szó, hogy mit is jelent és hogyan kapcsolódik a marketinghez, mint nagy egészhez.

Hogy a csudába jön ide a marketing?

A marketing fogalmának fejtegetésében most nem fogok mélyrepülést tenni. Elég, ha annyit tudsz róla, hogy egy eszméletlenül szerteágazó szakterület, ami az értékesítéshez kapcsolódik. Gondolj bele logikusan. Van egy terméked vagy szolgáltatásod és azt szeretnéd, hogy az ideális közegben megismerjék az emberek, akik számára pedig értékes, ők fel tudják venni veled a kapcsolatot és vásárolni tudjanak tőled. Ha már tettél kísérleteket rá, akkor tudod, hogy ez a “megismertetés” nem egy egyszerű feladat. Na, ezért van szükség (többek között) a marketingre, illetve én inkább úgy szoktam fogalmazni, hogy marketingszemléletre. Az egyszerűség kedvéért a marketinget nevezzük most úgy, hogy az „értékesítés tudománya”.

Azért kell beszélnünk róla, mert a szövegírás a marketing része. Ha neked nincs marketinged, mert mondjuk kisvállalkozó vagy, akkor érdemes törekedned rá, hogy legyen, hiszen a tartalomkészítés önmagában csak egy marketing eszköz a sok közül. Sokkal hatékonyabb az értékesítés, ha szélesebb az eszköztárad. Csak példaként, hogy jobban megértsd, egyéb eszköz lehet például a hírlevél rendszer kiépítése, a Google hirdetések készítése, a linképítés és így tovább, és ezek csak az online eszközök közül néhány. Ha elmész valahova és tartasz egy workshopot vagy előadást, az is lehet egy marketing eszköz, ugyanúgy az is, ha interjút adsz valamelyik TV csatornán. Igazából bármi lehet marketing eszköz, ami azt a célt szolgálja, hogy adott közegben jobban megismertesd magadat, illetve a munkásságodat.

Mi a fenét jelent a tartalomstratégia?

Ha segítségül hívod barátodat a keresőóriást, akkor sokféle megfogalmazást találsz. Az már más kérdés, hogy ezek hatására tisztul vagy még homályosabb lesz a kép. (Szerintem inkább az utóbbi.) Az egyik korábbi blogbejegyzésemben már összefoglaltam a tartalomstratégia mibenlétét az én szemszögemből. Ez így szól egy kis kiegészítéssel:

A tartalomstratégiád kialakítása lényegében nem más, mint tervek létrehozása annak érdekében, hogy letisztázd, mi a célod az online kommunikációddal. Hogy ezt a nagybetűs célodat kisebb mérföldkövekre bontsd és adott időtávokhoz kösd. Hogy kitaláld, hogyan fogsz eljutni oda, ahova tartasz, illetve elemezz minden olyan körülményt, személyt, hatást, ami befolyásolhatja a sikeredet. Hogy a megfigyeléseidből, elemzéseidből levond a tanulságokat és ennek megfelelően korrigáld az irányt, ha pedig úgy érzed, akkor változtass az eszközeiden, módszereiden.

Igen, jól gondolod, ez egy nagyon szerteágazó és komplex feladat, ezért sokan nem is csinálják (jól). Ha még mélyebbre szeretnénk ásni és konkretizálni akarjuk a dolgot, akkor azt mondhatjuk, hogy a tartalomstratégia nem más, mint kitalálni, hogy miért, hol, mikor, miről, hogyan és kinek kommunikálunk. Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre érdemleges választ tudjunk adni, zsigeri mélységekig ismernünk kell magunkat, tudnunk kell, hogy mit képviselünk a munkásságunkkal és az értékrendünk alapján kikkel tudjuk megteremteni az őszinte kapcsolódást.

A nagybetűs cél és a hozzá vezető út

Tervek, cél, elérni – a tartalomstratégia-alkotás legfontosabb kulcsszavai. Ha a “nagy egészet” nézzük, akkor nyilvánvaló, hogy egy nagybetűs cél lebeg a szemed előtt, vagyis, hogy sikeres legyél a munkádban. A siker persze szubjektív fogalom, mindannyiunknak mást jelent, de bármit is nevezünk annak, nem lehetünk sikeresek, ha nem találjuk meg azt a szűkebb vagy épp tágabb közeget, ahol elismerik a munkánkat és igényt tartanak rá.

A nagybetűs célhoz kell egy nagybetűs terv is. Mert, ha el akarsz jutni valahova, akkor tudnod kell, hogy hogyan fogod ezt megtenni. Mivel olyan úti célról van szó, ahol még nem jártál, ezért teljesen rendben van, ha halvány gőzöd sincs, hogyan fogsz eljutni oda. A lényeg nem is ezen van, hanem azon, hogy megpróbálod kitalálni, elindulsz, aztán majd szépen alakítod, formálod, korrigálod a dolgot. A sikerhez vezető út sokszor végtelen hosszúnak tűnik, éppen ezért érdemes a céljaidat kisebb mérföldkövekre bontani, az elérésüket pedig érzéseid szerint rövidebb-hosszabb időtávokhoz kötni.

Egy korábbi ehhez kapcsolódó gondolatom:

Jó lenne, ha a siker varázsütésre történne, de ahhoz, hogy eljussunk oda, ahova tartunk, folyamatosan változnunk, formálódnunk, fejlődnünk kell. Ez az út sokszor nehéz, bonyolult és fárasztó, ráadásul tele van kerülőkkel, zsákutcákkal, buktatókkal, de a lényeg, hogy a pillanatnyi kudarcok, átmeneti nehézségek ellenére se adjuk fel. Időnként persze lehet és kell is szusszanni, láblógatós napokat tartani, de aztán tovább kell haladni, ha csak egy arasznyival is. Végső soron mindig a tapasztalás szüli a tudást, éppen ezért elkerülhetetlen, hogy néha-néha hibázzunk, de éppen a saját kis hibáink által leszünk egyre jobbak és jobbak.

Tartalomstratégia-alkotás = tudatosságot “tenni” az online kommunikációba

Remélem most már kristálytiszta, hogy a tartalomkészítés egy marketing eszköz, ami az ismertségnövelésben, végső soron pedig az értékesítésben segít. Ahhoz, hogy a tartalom jól működjön, hatékonyan támogasson a célodban, fontos, hogy tudatosság legyen mögötte. Hogy tudod ezt a tudatosságot “beletenni”? Úgy, hogy mielőtt lendületesen belevágsz az online kommunikációdba megalkotod a tartalomstratégiádat. Nem baj, ha először ez csak egy kis tartalomstratégiácska. Ha eleget dolgozol rajta, akkor idővel egy erős, megingathatatlan lábakon álló terv születik belőle.

Nézd meg például a Face oldalamat példának. Van egy fő vezérfonalam, néhány plusz témám, amikről rendszeresen írok, a fókuszban pedig végig én vagyok és a szövegíró munkásságom. Ugyanígy, ha meglesel Instán, LinkedInen vagy körülnézel itt a weboldalamon, akkor látod (vagy csak egyszerűen érzed), hogy a részek egy kerek egészet alkotnak. Mindenhol ugyanaz a hangulat, ugyanaz a kommunikációs stílus, ugyanaz az üzenet fogad, és ami szintén nagyon fontos, minden felületem él, tehát mindenhol folyamatosan jelen vagyok. Ugye most már sejted, hogy ez nem a véletlen műve? Amikor elkezdtem kommunikálni magamról, mint szövegíró, akkor kidolgoztam egy 29 (filofax) oldalas tervet, hogy mindezt össze tudjam rakni – ez az én tartalomstratégiám. Pontosan tudom, hogy miért, hol, mikor, miről, hogyan és kinek kommunikálok. Na, és te?

Ha szeretnél többet tudni az értékadó kommunikációról és kíváncsi vagy a bennfenntes posztjaimra is, amiket nem mindenkivel osztok meg, akkor csatlakozz a SZÖVEGMŰHELY KULISSZATITKOK csoportomhoz. Egy percet sem akarsz foglalkozni az írással, inkább rám bíznád ezt a feladatot? Akkor irány a POSTALÁDA, ahova máris be tudod dobni az árajánlatkérős leveledet!


Related Posts

Téged is várlak a Szövegműhely kulisszatitkok csoportomban!

Téged is várlak a Szövegműhely kulisszatitkok csoportomban!

Már régóta érlelődött bennem a csoport gondolata és nagyon örülök, hogy a projekt végre a megvalósítás szakaszához ért. Azt szeretném, hogy egy jó hangulatú csapat alakuljon ki kreatív gondolkodású, célfókuszált, fiatal vállalkozókból, akik nap, mint nap tesznek azért, hogy a munkájukban sikeresek és elismertek legyenek. […]

Reflektorfényben a blogbejegyzés (építőelemek + felépítés)

Reflektorfényben a blogbejegyzés (építőelemek + felépítés)

Múltkor már belekezdtem a vállalkozói blogírás alapjaiba, és ahogy ígértem, azzal folytatom, hogy milyen részei vannak a blogbejegyzésnek, illetve egy kicsit a felépítéséről is szeretnék beszélni. Ha követsz Instán vagy Facen, akkor már biztos tudod, hogy én a szövegírás tervezős oldalára is nagy hangsúlyt fektetek. […]



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük