ahol a tartalom nem csak szöveg, hanem mondanivaló

Olvass el

A szövegírás és a marketing kapcsolata

A szövegírást nem kezelheted különálló tevékenységként, ugyanis ha tetszik, ha nem, része a marketingednek. Ideális esetben együtt dolgozol egy marketing szakemberrel (vagy egy ügynökséggel) és kész terved van arra, hogy mit és hogyan szeretnél közvetíteni, kommunikálni. Ilyenkor jövök képbe én, a szövegíró, mint lelkes alkotó és kivitelező. ツ Az együttműködésünk célja olyan szövegek létrehozása, amik jól belepasszolnak a már meglévő vagy épp megszületőben lévő marketingedbe, építik a márkádat és támogatják a vállalkozásod értékesítési folyamatait.

A szöveg, mint tartalmi elem jelentősége

Amióta az online tér lett az új “piactér” kiemelt jelentősége van annak, hogy miről és hogyan kommunikálsz az online felületeken. A lehetséges vásárlóid, ügyfeleid először (vagy sokadjára) akkor találkoznak veled, amikor ellátogatnak a weboldaladra vagy elolvassák a posztjaidait Facebook-on, Instagram-on vagy LinkedIn-en. Isteni érzés látni a csodás fotókat és a letisztult, harmóniát sugalló dizájnt, de mindez semmit sem ér, ha nem párosul hozzá értékes, minőségi tartalom.

+1 gondolat: Bár a videók egyre nagyobb teret hódítanak maguknak (lásd TikTok), de a szöveges tartalom ettől függetlenül nem lett kevésbé értékes, sőt! Tény, hogy előreláthatóan a videóké lesz a jövő, ugyanakkor ez azt jelenti, hogy a szöveg a későbbiekben még hatékonyabb eszköz lesz arra, hogy kitűnj a zajból.

A szövegírás 0. lépése a tartalomtervezés

A szövegek mindig céllal születnek, hiszen építünk, támogatunk, inspirálunk, gondolkodtatunk általuk. Tehát mielőtt egy betűt is lepötyögök, tudnom kell, hogy mivel foglalkozol, milyen termékeid, szolgáltatásaid vannak, ki a célközönséged, milyen üzenetet szeretnél közvetíteni. Ezen kívül arról is tudnom kell, hogy milyen aktualitások vannak a házad táján (pl. akciós vagy új termékek/szolgáltatások) vagy indítasz-e a közeljövőben valamilyen kampányt, amit le kell kísérnie a szöveges tartalomnak is. Persze, ha van marketingesed, akkor elég, ha ezeket ő tudja, nekem pedig átad egy precízen összeállított brief-et arról, hogy mikor, miről, milyen céllal írjak.

Brief: az igények letisztázása “papíron”

A brief egy írásos anyag, ami a megbízásos együttműködések során születik a megrendelő és a megbízott között. Jelen esetben közted és köztem. Lényege, hogy minden fontos infót tartalmaz, amiről megrendelőként úgy érzed tudnom kell. Egy másik változata is létezik, amikor nem te adsz nekem brief-et, hanem én neked. Ez esetben kérdéseket találsz benne, amikre a lehető legrészletesebb válaszokat várom. Egy lelkiismeretesen kitöltött brief hatalmas segítséget jelent, hiszen információt ad és/vagy világosan megmutatja milyen szövegeket vársz tőlem.

Meddig terjed szövegíróként a hatásköröm?

A szövegíró, azaz én alapvetően kivitelezőként veszek részt egy projektben, ami azt jelenti, hogy a szakmai tudásomat maximálisan beletéve, de a tervek, elképzelések szerint írom meg a szövegeket. Tehát nem én találom ki, hogyan fog összeállni a márkakommunikáció, hogy mit kellene a weboldalra írni vagy miről szóljanak a posztot, blogbejegyzések. Te adod a tervet, én pedig elkészítem a szövegeket úgy, hogy azok működőképesek legyen. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem kérheted a segítségemet a tervezésben, viszont ez esetben drágább lesz az ár, hiszen a brainstorming plusz időt vesz igénybe.

Miben kérheted szakértői tanácsaimat?

Bármelyik írásodra (weboldal, poszt, blogbejegyzés) tudok építő jellegű kritikát mondani, de az évek alatt az énmárka-építés vált az igazi szakterületemmé. Nyilvánvalóan ebben az is nagy szerepet játszott, hogy a saját énmárkámat én magam építettem fel. Megfigyeléses, elemzéses alapon rengeteg gyakorlati tudást sajátítottam el, amit a mai napig is folyamatosan fejlesztek, tökéletesítek. Bár vannak olyan munkáim, amikor “valaki helyébe lépve” írok, az a tapasztalatom, hogy az énmárkád akkor fog igazán jól működni, ha nem valaki más írja a tartalmaidat. (Még akkor sem, ha az a valaki egy hozzáértő szövegíró.) Ehhez viszont tudnod kell miről és hogyan kommunikálj, tanácsadóként én ebben tudlak segíteni.