📚 Marketing szövegĂ­rĂĄs gyorstalpalĂł

1. lecke: Éteri zaj  – a legnagyobb ellensĂ©ged

Az emberek csak akkor figyelnek rád, ha velƑs a mondanivalód.

Fogalmazhatsz te HomĂ©roszt megszĂ©gyenĂ­tƑen, a lĂĄtogatĂłidnak hƱlt helye lesz nagyjĂĄbĂłl a 3. mondat utĂĄn. EgyszerƱen Ă­gy vagyunk összerakva: az agyunk folyamatosan szƱri, szelektĂĄlja az adatokat. Ha pedig bonyolult „gondolatisĂĄggal” talĂĄlkozunk, a fejĂŒnk felett rögtön kigyullad a piros lĂĄmpa, Ă©s fejvesztve menekĂŒlĂŒnk. 

Miközben a neten scrollozunk fel-le, olyan, mintha rĂĄnk dobnĂĄnak egy adatbombĂĄt – szövegek, kĂ©pek, adatok halmaza zĂșdul rĂĄnk. Mi pedig folyamatosan szƱrjĂŒk az informĂĄciĂłkat, hogy ne legyĂŒnk totĂĄl agyhalottak. VĂ©gsƑ soron maga a “szortĂ­rozĂĄs” folyamata is fĂĄrasztĂł. 

Na most kĂ©pzeld el, hogy jössz az euripidĂ©szi körmondataiddal, szerinted mit jegyeznek meg belƑle az emberek?  

A lehetƑ legegyszerƱbben akarjĂĄk megtalĂĄlni a vĂĄlaszt a kĂ©rdĂ©sĂŒkre, a megoldĂĄst a problĂ©mĂĄjukra. A szövegeket nem olvassĂĄk vĂ©gig, a szemĂŒk szĂłrĂłl szĂłra ugrĂĄl, mint a bakkecske. Ha 3 mĂĄsodperc alatt nem sikerĂŒl kizökkenteni Ƒket az ĂŒresjĂĄratbĂłl, akkor azzal a lendĂŒlettel Ășsznak is tovĂĄbb a virtuĂĄlis adathullĂĄmokkal.  

2. lecke: „Mit – miĂ©rt – kinek?” – a 3 alapvetƑ kĂ©rdĂ©s 

Tudnod kell, hogy mit Ă­rsz, hogy miĂ©rt Ă­rod Ă©s kinek Ă­rod.

Tedd fel magadnak a kĂ©rdĂ©st, miĂ©rt akarsz tartalmat gyĂĄrtani? A vĂĄlaszod segĂ­t fĂłkuszban tartani a szövegĂ­rĂĄs cĂ©ljĂĄt. A „Kinek” kĂ©rdĂ©s megvĂĄlaszolĂĄsĂĄval pedig meghatĂĄrozod a cĂ©lközönsĂ©gedet. Azokat az embereket, akiknek el szeretnĂ©d adni a termĂ©kedet. (A-a, mindenki nem lehet.) 

Ha a marketing egy nĂ©gylĂĄbĂș szĂ©k, akkor az egyik lĂĄba a szövegĂ­rĂĄs. Szuper, ha van idƑd, kedved, kreativitĂĄsod az Ă­rĂĄshoz, de ha halvĂĄny lila dunsztod sincs a cĂ©lodrĂłl Ă©s a cĂ©lközönsĂ©gedrƑl, akkor ennyi erƑvel a szövegeket belepakolhatnĂĄd a fiĂłkodba is. NagyjĂĄbĂłl ugyanazt a hatĂĄst Ă©rnĂ©d el.  

Gondolj csak bele… amikor levelet Ă­rsz, akkor sem vaktĂĄban fogalmazol. Pontosan tudod a tĂĄrgyat Ă©s a cĂ­mzettet.  

3. lecke: Buyer Persona – a kitalĂĄlt valĂłsĂĄgos szemĂ©ly

A terméked nem kell mindenkinek.

ÉrtĂ©kesĂ­tƑkĂ©nt ez az egyik legfontosabb dolog, amit meg kell Ă©rtened. A termĂ©kedet nem tudod eladni mindenkinek, szĂłval ne is akart eladni mindenkinek. Keresd meg inkĂĄbb azokat az embereket, akiknek pont arra van szĂŒksĂ©gĂŒk, amit te kĂ­nĂĄlsz szĂĄmukra.

♀ Ɛ itt Urszula

34 Ă©ves, 2 gyermekes csalĂĄdanya. GyerekruhĂĄkat kĂ©szĂ­t, van egy sikeres webĂĄruhĂĄza. Lelkes, cĂ©ltudatos, igazi kreatĂ­v egyĂ©nisĂ©g. Nagyon-nagyon elfoglalt. Egy ĂŒgynöksĂ©gre bĂ­zta a marketinget, de a szövegĂ­rĂĄssal nincs megelĂ©gedve. Tartalmasabb, kreatĂ­vabb szövegeket szeretne. Most szövegĂ­rĂłt keres.

Urszula az én Buyer Personåm, egy kitalålt valósågos személy. Kitalålt, mert én talåltam ki, és valósågos, mert a valósågban is létezik, csak nem Urszulånak hívjåk, hanem Katinak.

UrszulĂĄra azĂ©rt van szĂŒksĂ©gem, mert amikor a szövegeimben “beszĂ©lek”, akkor nem a falnak magyarĂĄzok, hanem Ƒt szĂłlĂ­tom meg. Ha Urszula olvas engem, akkor magĂĄra ismer, Ă©s jĂł esĂ©llyel rĂĄm bĂ­zza majd a szövegĂ­rĂĄst.

Most kölcsönadom neked, hogy megalkothasd a te Buyer PersonĂĄdat, mondjuk OszkĂĄrt. Fontos, hogy tudd: OszkĂĄr nem a teljes cĂ©lközönsĂ©ged, csak egy csepp a tengerben. A termĂ©kedre nem csak OszkĂĄrnak van szĂŒksĂ©ge, hanem CecĂ­liĂĄnak, HugĂłnak, Ă©s vagy mĂ©g ezer mĂĄsik embernek.

⚒ SZÖVEGMưHELY TIPP:

MinĂ©l rĂ©szletesebb leĂ­rĂĄst kĂ©szĂ­tesz a Buyer PersonĂĄidrĂłl, annĂĄl jobb. Persze azt azĂ©rt nem kell tudnod, hogy hogyan isszĂĄk a kĂĄvĂ©jukat. Gondolj csak bele…ha jĂłl ismersz valakit, akkor sokkal meggyƑzƑbb tudsz lenni. Tudod, hogy milyen problĂ©mĂĄkra keres megoldĂĄst, hogy milyen kĂ©rdĂ©sek merĂŒlnek fel benne, hogy milyen fĂ©lelmek gyötrik. Ha ehhez igazĂ­tod a szövegĂ­rĂĄst, akkor sokkal hatĂ©konyabban tudsz kommunikĂĄlni.

4. lecke: ProblĂ©ma – megoldĂĄs fĂłkusz 

Az emberek nagyon egyszerƱen mƱködnek, amikor vĂĄsĂĄrolni akarnak.

AlapvetƑen nem egy termĂ©ket vagy szolgĂĄltatĂĄst keresnek, hanem megoldĂĄst. A te feladatod, hogy felismerd a vĂĄsĂĄrlĂĄsi szĂĄndĂ©k mögött rejlƑ problĂ©mĂĄt, Ă©s a termĂ©kedet, mint megoldĂĄst kĂ­nĂĄld szĂĄmukra. Ha ebben a fĂłkuszban Ă­rod a szövegeket, akkor sokkal nagyobb hatĂĄst Ă©rsz el, mintha unalomig azt mantrĂĄznĂĄd, hogy csĂșcsszuper a termĂ©ked.

Az Ă©let problĂ©mĂĄk tömkelege. Mi pedig arra teremtettĂŒnk, hogy segĂ­tsĂŒnk magunkon, elvĂ©gre akkor az univerzum is megsegĂ­t minket. A problĂ©mĂĄkat vagy elkerĂŒlni akarjuk, vagy megoldani. A vĂĄsĂĄrlĂĄsainknak alapvetƑen mindig ez a mozgatĂłrugĂłja. 

Indulj ki magadbĂłl… tegyĂŒk fel, hogy Ă©jszaka Ășgy forgolĂłdsz, mint a ringlispĂ­l. RĂĄjössz, hogy a matrac a problĂ©ma. Felugrasz a netre, mint a villĂĄm, Ă©s az egyik weboldalon csak annyit olvasol, hogy “ez a vilĂĄg legjobb matraca”. NyilvĂĄn kĂ­vĂĄncsi vagy rĂĄ, hogy mivel Ă©rdemelte ki ezt a cĂ­met. Erre nem kapsz vĂĄlaszt? Akkor mĂĄris villĂĄmlasz tovĂĄbb, hogy mĂĄshol keresgĂ©lj.  

5. lecke: A tartalom elvĂ©sz, a gondolat megmarad 

A szövegeid hatnak az emberekre – ugyanĂșgy, ahogy a mĂĄrkaneved, a logĂłd, a szlogened.

BĂĄrmit is Ă­rsz, gondolatokat Ă©bresztesz, amiket akarva-akaratlanul hozzĂĄd tĂĄrsĂ­tanak. Amikor a tartalom mĂĄr rĂ©g feledĂ©sbe merĂŒl, a gondolat akkor is ott csĂ­rĂĄzik bennĂŒk. A szövegekkel a “megfelelƑ gondolatot” kell elĂŒltetned az olvasĂłk fejĂ©ben, hogy aztĂĄn szĂĄrba szökkenjenek. 

⚒ SZÖVEGMưHELY TIPP:

A szövegeknek összhangban kell lenniĂŒk a kĂŒldetĂ©seddel. Azt szeretnĂ©d, hogy a vilĂĄg egy olyan hely legyen, ahol a gyerekek termĂ©szetes fajĂĄtĂ©kokkal jĂĄtszanak? Akkor meg kell ragadnod a “termĂ©szetesen jĂĄtszani jĂł” Ă©letĂ©rzĂ©st, Ă©s ezt kell közvetĂ­tened a kisgyerekes csalĂĄdok felĂ©.

Az életérzés egyfajta vilågszemlélet, amit az emberek elszakíthatatlanul kötnek a mårkådhoz. A szövegírås sorån egy igazi Herkules-csomót kell kreålnod, amivel megteremtheted a sajåt kis mårka-közösségedet.

6. lecke: A ki nem mondott ĂŒzenet

Van, amit nem kell hangoztatnod, elég, ha érezteted.

Sokkal erƑsebb kapcsolĂłdĂĄst tudsz lĂ©trehozni az emberekkel, ha bizonyos gondolatokat nem rĂĄgsz a szĂĄjukba, hanem hagyod, hogy maguktĂłl fogalmazĂłdjanak meg bennĂŒk. Tipikusan ilyen a “jĂł vagyok a szakmĂĄmban” Ă©s a “csĂșcsszuper a termĂ©kem”. Ami fĂ©nyes, azt nem kell fĂ©nyezni, kivĂ©ve, ha dzsinnt akarod elƑhĂ­vni a lĂĄmpĂĄsbĂłl.

Persze nem kell 7 lakat alatt Ƒrizned a sikereidet. BĂĄtran elmesĂ©lheted, ha volt egy eredmĂ©nyes projekted, ha megveregettĂ©k a vĂĄlladat vagy mĂ©rföldkövet lĂ©ptĂ©l – ezek mind közvetett ĂŒzenetek. De ha sajĂĄt magadrĂłl mondasz vĂ©lemĂ©nyt, az olyan, mintha “me to me” kommunikĂĄlnĂĄl.

A szövegírås ne önfényezés legyen, hanem eszköz a kapcsolódåshoz.

A hasonlĂł a hasonlĂłt vonzza. Ha beleteszed a minƑsĂ©get a tartalmadba, akkor olyan emberek fognak olvasni, akiknek igĂ©nyĂŒk van a minƑsĂ©gre. UgyanĂ­gy, ha kreativitĂĄst pakolsz bele, akkor teremtƑ lelkĂŒletƱ kreatĂ­vokat fogsz magadhoz vonzani. Ezek mind-mind ki nem mondott ĂŒzenetek, amik Ă©szrevĂ©tlenĂŒl Ă©rnek cĂ©lba.

7. lecke: BeszĂ©lj a termĂ©kedrƑl, mint egy csodĂĄrĂłl

A csoda egy kĂŒlönleges jelensĂ©g, ami kitƱnik a hĂ©tköznapok szĂŒrkesĂ©gĂ©bƑl.

EmlĂ©kszel mĂ©g a problĂ©ma-megoldĂĄs pĂĄlcika emberekre? Mondd el, a termĂ©ked hogyan tudja megvĂĄltoztatni a cĂ©lközönsĂ©ged Ă©letĂ©t. TudatosĂ­tsd bennĂŒk, hogy ĂĄtĂ©rzed a problĂ©mĂĄjukat, hogy tudod, milyen nehĂ©zsĂ©gekkel kĂŒzdenek, hogy milyen kĂ©rdĂ©sek foglalkoztatjĂĄk Ƒket. VĂĄzold fel nekik a vĂĄgyuk “tĂĄrgyĂĄt” is, a problĂ©mamentes Ă©letet. A kĂ©t ĂĄllapot között pedig a termĂ©ked legyen a kapocs.

Valami, ami – akĂĄrcsak egy csoda – lehetƑvĂ© teszi szĂĄmukra azt, amire vĂĄgynak. Ehhez nem csak a cĂ©lközönsĂ©gedet kell testközelbƑl ismerned, hanem a termĂ©kedet is. DefiniĂĄlnod kell, karakter jellemzƑkkel kell felruhĂĄznod, Ă©s meg kell tudnod mondani, hogy miben kĂŒlönbözik mĂĄs hasonlĂł termĂ©kektƑl.

AkĂĄr 3-4 ismertetƑjegyet is definiĂĄlhatsz. KĂŒlön-kĂŒlön lehetnek ĂĄltalĂĄnosak, de fontos, hogy egyĂŒtt kĂŒlönleges egyveleget alkossanak. BĂĄrmilyen felĂŒleten is szövegelsz, a tartalom mögĂ© be kell hĂșznod a karakter jellemzƑket. EttƑl lesz a kommunikĂĄciĂłd egysĂ©ges.

A többi lecke is érdekel?

Ne maradj le rĂłluk…

Add meg a neved Ă©s az email cĂ­med, a tĂĄrgy mezƑbe pedig Ă­rd bele, hogy “tanulni akarok”